“Het creëren van vertrouwen tussen opdrachtgever en bouwondernemer.”

BouwGarant is het grootste keurmerk in de bouw van Nederland met 1700 aangesloten bouwbedrijven. Al deze bedrijven worden periodiek getoetst en voldoen aan eisen op het gebied van vakmanschap, kwaliteit en betrouwbaarheid.  Stichting BouwGarant is in 1995 opgericht met als doel opdrachtgevers meer zekerheid en vertrouwen te bieden bij het inschakelen van een bouwbedrijf. Hiervoor is destijds een garantieproduct ontwikkeld, exclusief voor de BouwGarant-deelnemers.

Na de oprichting van BouwGarant werd de vraag naar een betrouwbaar keurmerk in de bouw steeds sterker. In 2003 is het kwaliteitslabel BouwGarant opgericht. Hiervoor is een aantal labelvereisten op het gebied van kwaliteit, ervaring en vakmanschap opgesteld welke zijn opgenomen in de Beoordelingsrichtlijn. Vanaf 2003 worden alle deelnemers van BouwGarant periodiek getoetst door twee onafhankelijke organisaties.

In 2008 is Stichting BouwGarant op uitnodiging van het Ministerie van EZ doorgelicht en beoordeeld door de Raad voor Accreditatie. De uikomst was zeer positief: een erkenning voor het keurmerk BouwGarant. Meer informatie hierover vindt u op www.consuwijzer.nl.

1 september 2010 is een volgende mijlpaal voor BouwGarant. Op deze datum is de Geschillencommissie Verbouwingen gestart op initiatief van Stichting BouwGarant, de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis. De komst van de Geschillencommissie Verbouwingen betekent een laagdrempelig loket voor het beslechten van geschillen tussen consumenten en bouwbedrijven.

In 2011 heeft BouwGarant haar dienstverlening uitgebreid met de BouwGarant Quick Scan. Een deskundige doet op locatie een bindende uitspraak zodat de weg naar de Geschillencommissie kan worden voorkomen. In korte tijd heeft deze dienst zichzelf al ruimschoots bewezen.

Stichting BouwGarant heeft een bestuur dat bestaat uit vertegenwoordigers van de aangesloten bedrijven. Het secretariaat is gevestigd in het Bouwhuis te Zoetermeer. Kenmerken van de werkwijze van BouwGarant zijn: slagvaardig, transparant, proactief en klantgericht. Rob de Groot is algemeen manager van Stichting BouwGarant.

Speerpunten in het beleid van BouwGarant zijn het doorontwikkelen van het zekerheidsconcept, het bieden van optimale dienstverlening aan zowel opdrachtgevers als deelnemers en het informeren van de markt over het BouwGarant keurmerk.

BouwGarant onderhoudt nauwe banden met de branchevereniging Bouwend Nederland.

Bron: Bouwgarant.nl